Telewizja NRK: Żydów wysłano do „polskich obozów zagłady”

5 grudnia 2015 | AKTUALNOŚCI | Artykuły | HISTORIA | POLITYKA |

Facsimile: NRK Facsimile: NRK

Norweska telewizja publiczna NRK anonsuje w materiałach edukacyjnych dla szkół program o „polskich obozach zagłady”. To następny przypadek  fałszowania historii przez media Norwegii.

Jak informował serwis ScanPress.net skarga do norweskiej Rady Etyki Mediów (PFU) nie przyniosła żadnych rezultatów. Określenie „polski obóz koncentracyjny” przez gazetę Avisa Sør-Trøndelag zostało uznane przez Radę za zgodne z dobrym obyczajem dziennikarskim.

Decyzja PFU wywołała wśród Polaków na całym świecie falę oburzenia. Na chwilę obecną pod protestem do PFU podpisało się 37.324 osób i liczba ta nieustannie rośnie.

Zaprotestowała także polska ambasada w Oslo, wystosowując oświadczenie, w którym czytamy m.in.

„Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Oslo zwraca uwagę, że przekłamania historyczne godzące w dobre imię Polski są nie do zaakceptowania.”

Rada Etyki Mediów była zaskoczona i zdziwiona gwałtowną reakcją Polaków. Stwierdziła, że „PFU nie zajmuje się oceną historii wojny, a jedynie zaakceptowała przeprosiny gazety Avisa Sør-Trøndelag”. Uzasadnienie PFU zostało przetłumaczone na język polski.

Innego zdania jest jeden z czołowych dziennikarzy Norwegii, John Olav Egeland, który na Facebooku napisał: „Dobrze rozumiem Polaków. Uczynienie tego narodu odpowiedzialnym za najgorszy obóz zagłady w historii nie jest żadną bagatelą. (…) Czy Rada uznałaby za błąd do zaakceptowania określenie Vidkuna Quislinga jako przywódcy Norweskiego Ruchu Oporu? Lub że krigsseilerne przeprawiali się do Anglii dla nazistów?”

Fałszowanie historii elementem edukacji publicznej w Norwegii

Nie tylko norweskie gazety dopuszczają się – choćby nieumyślnie – do zakłamywania podstawowych faktów z historii niemieckiej eksterminacji Żydów. Także publiczna telewizja NRK w materiałach multimedialnych dla szkół użyła skandalicznego okreśnenia „polskie obozy zagłady”: http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/874119

Facsimile: NRK

Facsimile: NRK

Facsimile: NRK

Facsimile: NRK

Tekst brzmi następująco: „Norwescy Żydzi zostali 26 listopada 1942 wysłani statkiem „Donau” do niemieckich i polskich *) obozów zagłady”.
( *)podkreślenie ScanPress.net)

Użycie tego skrajnie obraźliwego i historycznie kłamliwego określenia stawia Polaków jednoznacznie obok Niemców jako bezpośrednich sprawców masowej eksterminacji Żydów. Norweska młodzież uczy się w ten sposób o tym, że także Polacy brali wspólnie z Niemcami udział w Endlösung der Judenfrage – „ostatecznym rozwiązaniu kwestii żydowskiej”.

Określenie to pojawia się w opisie reportażu dźwiękowego pt. „Berg var fangeleier for jøder i 1942″ – „Berg był w 1942 r. obozem dla Żydów”. Zamieszczony on został co najmniej rok temu, jednak ScanPress.net jest w trakcie ustalania dokładnie, od jak dawna był on dostępny w internecie.

Także w tym przypadku ScanPress.net wystosował ponownie do PFU – norweskiej Rady Etyki Mediów skargę, tym razem na publiczną telewizję NRK. Jest ona częściowo finansowana ze środków pochodzących z abonamentu, opłacanego przez każdego posiadacza sprzętu TV/wideo w Norwegii.

Użycie tego na wskroś fałszywego określenia przyczynia się do utrwalenia wśród młodzieży norweskiej wypaczonej wiedzy o sprawstwie Holokaustu. Wpisuje się to do serii przypadków zastosowania przez norweskie media rozmaitych odmian tego terminu, który godzi w wizerunek Polski na arenie międzynarodowej i stanowi źródło nieporozumień na tym polu.

Osoby pragnące skomentować użyte przez NRK określenie mogą zrobić to wysyłając mail do osób odpowiedzialnych za treść publikacji internetowych telewizji:

Frank Gander, Szef Wydania Internetowego NRK: mailto:frank.gander@nrk.no Frank Gander

Szef TV: mailto:arne.helsingen@nrk.no Arne Helsingen

Dyrektor NRK: Thor Gjermund Eriksen, mailto:thor.gjermund.eriksen@nrk.no

Można także wysłać list na adres:

NRK AS
Postboks 8500 Majorstuen,
0340 Oslo
Telefon: 23 04 70 00
Telefaks: 23 04 75 75

E-mail: info@nrk.no

 

Przeczytaj również: